maandag 21 mei 2018

Boodschappen, witte kwikstaart

Tweede Pinksterdag 21 mei, voor mij mijn laatste vrije dag dit weekend, maar voor mijn vrouw een werkdag, dus weer vroeg warm gegeten. Half vijf ging mijn lieverd aan het werk. Daarvoor nog wel wat leuke dingen gedaan, met zijn drieën (dochter, mijn vrouw en ik) nog even met onze beide honden naar het bos in Hattem geweest in dit prachtige weer, maar na half vijf toen ik alleen was eerst maar eens even naar de supermarkt, er is bijna geen vleeswaren meer en er moet eens snelle  maaltijd voor morgenavond komen. Wij werken in dit geval mijn vrouw, mijn zoon en ik morgen alle drie, er moest beleg komen voor ontbijt en lunch en dus spul voor het warm eten....

Op mijn gemak na de boodschappen terug gefietst, zie ik op de weg dit prachtige witte kwikstaartje Ik zie ze geregeld elk jaar in het zomerseizoen.Echter maar zelden in gelegenheid om even een fotootje te maken. Vorig jaar zat er bijvoorbeeld steeds eentje op het platte dak waar vandaan wij in ons hotel in Königswinter zicht op hadden.
De witte kwikstaart (Motacilla alba) is een zangvogel uit de familie van de kwikstaarten en piepers. Deze kwikstaart komt in vrijwel heel Eurazië voor. een deel van de vogels is standvogel en een deel trekt naar het zuiden. De vogel is 16,5 tot 19 cm lang (inclusief staart). Het is een slanke vogel met smalle, zwart-witte staart die hij voortdurend op en neer beweegt. Een volwassen mannetje heeft een kenmerkend zwart-wit patroon op de kop. De meest voorkomende ondersoort heeft een grijze rug. In Nederland en België is het een talrijke tot zeer talrijke broedvogel van half open cultuurlandschappen met wat water in de buurt. Het is ook een talrijke doortrekker en wintergast in klein aantal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver