zaterdag 2 december 2017

De (afhaal)Chinees

Goh als wij die niet hadden, het Chinees-Indisch restaurant.

Vaak is het niet de eerste keus als je eens romantisch of gezellig uit eten wilt gaan.
Er is echter geen zaak waar wij zo vaak wat eten, of halen als bij een Chinees.

Meestal is het gewoon afhaalchinees. Wanneer wij allemaal een lange werkdag hebben gehad, is niets zo gemakkelijk dan uit je werk naar huis nog even langs de Chinees te fietsen voor een maandmenu, afhaalmenu, of een combinatierestaurant. Overal waar wij wonen of hebben gewoond, op vele plaatsen waar wij op vakantie zijn geweest hebben wij hem bezocht. Bijna overal hebben zij nog dezelfde sfeer als in mijn kindertijd in de vorige eeuw, de kitscherige versiering, Boeddhabeelden, schilderijen met heilige ibissen, een groot aquarium en de typische Chinese muziek op de achtergrond. Kwaliteit van het eten varieert, van matig tot best goed, maar je krijgt altijd meer dan genoeg.

Mooie dingen hebben wij er beleefd, zoals:
In Zwolle hoorde ik eens terwijl ik zat te wachten op mij witte draagtasje met nasi, babi pangang, ko yo loek, loempia's en tjap tjoy, een man tegen zijn maat zeggen. 'ik ben vorig jaar een maand in China geweest en ik heb er geen enkele keer dit soort muziek gehoord.

Heel lang geleden een keer bij de veekeuringsdag in Workum op de laatste woensdag van september gingen wij eten laat in de middag, met al wat bier op. Een groep jongens die net klaar was. "Moeten jullie dit hebben, hebben wij over". Al het vlees was op, de meeste rijst en bami ook. Maar de vracht Atjar bij hun maal hadden ze onaangeroerd gelaten.

Die atjar doet mij weer aan mij diensttijd denken, nog langer geleden. Als er nasi was aten wij altijd in de manschappenkantine, daar namen wij vrachten atjar tjampoer bij, best lekker. Als er kool op het menu stond, aten wij niet in de manschappenkantine, die kookten ze daar helemaal suf, dan gingen wij bij de Chinees eten.

Wij waren ook al eens in Chinatown New York, maar... niet gegeten daar.

Ook bij het weekendje weg in de herfstvakantie  zondag 29-10-2017 konden wij het niet laten en haalden wij een maaltijd op bij de Chinees in Beekbergen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver