woensdag 20 september 2017

Zwolle, oehoe en andere natuur


In de vakantie afgelopen zomer had ik al eens een steenuiltje van dichtbij gespot in de bergen van Zwitserland. Fiets ik twee weken geleden van mijn werk terug naar huis aan het begin van de avond, zit er zo maar een grote oehoe op een auto op een parkeerplaats. Zomaar in de stad.

Gauw omgedraaid voor een foto,

eh filmpje..



De oehoe is de grootste uil: 2 keer zo groot en 10 keer zo zwaar als een ransuil. Ook van de overige ruim tien oehoe's is 'de oehoe' de grootste: hij heeft bijvoorbeeld bijna het dubbele gewicht van de Amerikaanse oehoe. Een mannetje dat een vrouwtje zoekt, laat zijn kenmerkende oehoe-roep horen. Het mannetje en vrouwtje blijven hun leven lang bij elkaar. Ze bewonen het zelfde territorium maar trekken daarbinnen niet vaak samen op. Het vrouwtje wordt tijdens het broeden door het mannetje gevoerd. Door de jacht, verstoring en landbouwgif is de oehoe op veel plaatsen zeldzaam geworden. Dankzij bescherming komt hij op andere plaatsen wel weer terug. Sinds enkele jaren broedt de oehoe weer in Nederland: in Zuid-Limburg en in Gelderland.  

Flora en Fauna in Zwolle

Ik huis veel om in Zwolle en daar tref en zie ik veel planten en dieren:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver