dinsdag 9 mei 2017

Borger (Dr) – Hunebed

Met de hele familie een weekendje weg in maart. ’s-Ochtends gaat ons gezinnetje even met zijn vieren het dorp in. Mijn dochter is gek op winkelen, dus mijn vrouw en dochter sneupen lekker de winkeltjes in het dorp af. Ondertussen struinen mijn zoon en ik wat verder op deze miezerige dag.

Op een gegeven moment komen wij in de schilderachtige met nog veel oude rietgedekte woningen Bronnegerstraat bij het grootste hunebed van Nederland. Er is hier bij het hunebed het Hunebedcentrum waar buiten nog meer te zien is o.a. een nagebouwde boerderij uit de Steentijd.

Later komen de dames ons halen. Ik vind die 5000 jaar oude grafmonumenten best bijzonder en fascinerend. Onze dochter hoeft ze niet zo nodig te zien. ‘Och ik heb een paar jaar terug al eens een gezien’(Klopt dat was bij Diever), tsja zo kun je er ook over denken.

Het hunebed D27 bevat 9 dekstenen op 26 zijstenen en 2 sluitstenen en een complete poort met 4 zijstenen en 1 deksteen. 2 keien in de buurt zijn mogelijk kransstenen geweest. De lengte is 22,5 meter. Het is daarmee het grootste hunebed van Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver